vrijdag 28 september 2012

volgers van Twitter

Heb je dat ook dat je ineens op Twitter wordt gevolgd door allerlei gezondheidsfreeks... ik moet zeggen dat dit mij met regelmaat raakt. Ik krijg zo het gevoel dat men denkt zij is dik en dus niet bezig met haar gezondheid, of dat diëten altijd een oplossing is.
Ergens vind ik het jammer dat het me nog raakt, ik kom er vol voor uit dat ik een overgewicht heb, en ik vind het helemaal niet erg wanneer mensen me dik noemen, geef het beestje maar gewoon een naam...

Aan gesproken worden alsof ik niet goed voor mezelf zorg is echter een ander verhaal, het raakt mij veel dieper. Slank zijn lijkt voor veel mensen nog op een keuze... Daar ben ik het dus niet mee eens... net zoals gezondheid geen keuze is. De enige keuze die je kan maken is hoe je ermee omgaat.

Diëten worden naar mijn inzien nog veel te veel en veel te vroeg opgelegd... een kind van 9 jaar op een dieet zetten is gewoon geen goed idee, vaak resulteert dit in overgewicht op latere leeftijd.
Een goed eetpatroon daar en tegen wordt vaak aangeleerd, een fout eet patroon dus ook, ik vind dat er meer groepen moeten komen die ouders helpen vast te houden aan een gezond eetpatroon voor hun kinderen.

Met mijn kleine jongen van 4 maanden is dat iets waar ik veel over nadenk, hoe ga ik daarmee om, wat heb ik er voor nodig, (zeker met een vader die niet zo van groente houd...)
In het verleden, voordat ik zwanger werd ben ik hard aan de slag gegaan om een gezond eetpatroon te kiezen, dit omdat kleine kinderen na-aapjes zijn en ik het goede voorbeeld voor mijn kinderen wil geven.

Helaas is dit gezonde eetpatroon is volledig over de kop gegaan toen ik ging samenwonen...
Samenwonen is niet alleen bij elkaar zijn. Ongevraagd neem je kenmerken van elkaar over zo ook met het eetpatroon. Ik wil gezond eten, maar wordt vaak verleid door zijn foute gewoonten... Steeds vaker kook ik naast de gewone pot ook extra groenten voor mezelf en kan ik zijn foute keuzes beter weerstaan. Voor een kleine jongen is dat nog veel moeilijker, die heeft nog geen idee van foute of goede keuzes.. het is een klein na-aapje.
Om terug te komen on toppic, ja ik ben geinteresseerd in gezondheid, ja ik wil goed voor mezelf zorgen, dat ik dik ben staat daar compleet los van, maar misschien is het mijn eigen stigmatisering die ik heb bij dit soort volgers en volgen ze gewoon iedereen die ze tegen komen en niet mij speciaal omdat er bbw bij mijn naam staat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten