dinsdag 8 januari 2013

Gelukkig zijn is mijn keuze! 10 tips!

Gelukkig zijn is mijn keuze!

Toen ik een jaar of 26 was, was ik het zat, al ongeveer 10 jaar ongelukkig en depressief en ik zag er geen einde aan komen! Hoe draai ik dat om ben ik gaan denken, na ongeveer een jaar was ik eruit! Gelukkig zijn is een keuze. Natuurlijk was ik niet van het ene op het andere moment gelukkig, het is een kwestie van investeren! Om het iets makkelijker uit te leggen heb ik 10 stappen bedacht die ik genomen heb, je kan ze in elke volgorden toepassen!

1 Kies voor gelukt!
Het lijkt zo makkelijk, van de ene op andere dag zeg je ik wordt gelukkig, maar er is niets gemakkelijk aan, geluk komt je namelijk niet aanwaaien, wil je gelukkig zijn moet je er hard voor werken! Natuurlijk kun je hier en daar een steekje laten vallen, maar over het algemeen ben je dag in dag uit bezig met keuzes maken en kies dan voor de keuze die jou gelukkig maakt!

2 Neem niet de makkelijker weg!
Bij het kiezen voor geluk is het makkelijk om de makkelijke weg van weinig weerstand te nemen, of te gaan voor snelle voldoening! Helaas het is beter om bij elke keuze goed na te denken en te kijken naar wat je op langere termijn een beter gevoel geeft. Zo zou je nu kunnen kiezen voor een reep chocolade, maar in de toekomst geeft je dat toch een minder goed gevoel wanneer je de weegschaal steeds maar hoger ziet staan.

3 Kijk naar de toekomst!
Het is belangrijk om te kijken naar wat een keuze je brengt in de toekomst, het geluksgevoel op korte termijn is niet goed te beïnvloeden, maar op langere termijn is dat makkelijker, kijk naar wat voor effect je actie in de toekomst zou hebben en niet alleen op vandaag, wat vandaag goed voelt kan in de toekomst een heel slecht gevoel met zich meebrengen! Let daarvoor op, wanneer je voor geluk in de toekomst kiest duurt het misschien langer voor je het resultaat merkt, maar vaak heb je er ook langer plezier van!

4 Durf te dromen!
Durf te dromen is heel belangrijk, iedereen heeft een droom en vaak zijn dit dromen die niet zomaar makkelijk uitkomen! Maar niets is onmogelijk, wanneer je een droom hebt maak dan een plannetje wat je nodig hebt om dit te bereiken! Deze punten kun je in je leven meenemen en in je keuzes toepassen! Het verwezenlijken van een droom is geweldig! Zo had ik de droom een kindje te krijgen! Maar met mijn depressiviteit kon ik geen kind opvoeden, ik ben dus 8 jaar bezig geweest met zoeken naar manieren om mijn gezondheid te verbeteren en mijn leven anders in te richten zodat het voor mij mogelijk was een kindje te krijgen en op te voeden! Nu heb ik de liefste man, het fijnste leven en het mooiste kindje! Mijn dromen zijn uitgekomen, maar het ging niet vanzelf!


5 Leer nee zeggen!
Nee zeggen geeft ruimte voor wat je wel wil! Ik hoor veel mensen zeggen ik weet niet wat ik wel wil! Maar de meeste weten wel wat ze niet willen! Buiten bepaalde dingen, die gewoon moeten, hebben we wel vaker de kans om nee te zeggen, Nee zeggen geeft ruimte! Ook al zal je omgeving in eerste instantie nogal heftig kunnen reageren! Ik heb gemerkt dat ik uiteindelijk van mijn omgeving alleen maar meer respect kreeg!

6 Luister naar je lijf!
Niet iedereen kan alles, je hebt talenten en je hebt ze niet! Kun je iets niet mag je daar prima hulp voor inroepen!
Belangrijk is om goed te luisteren naar wat jouw lijf aankan, doe niet teveel, neem voldoende rust, train je lijf, maar calculeer ook in dat je bijvoorbeeld na een heftige activiteit een tijdje rust kan nemen!

7 Houd rekening met anderen!
Kiezen voor geluk kan soms best pijn doen bij de mensen om je heen! Neem dit mee met de beslissingen die je neemt! Wanneer je alleen maar mensen pijn doet omdat je kiest voor jou geluk is dat eerder egoïstisch en zal het uiteindelijk tegen je werken!

8 Wees aardig! Aardig zijn kost niets, een complimentje geven is zo makkelijk! Maar het wordt nog zo weinig gedaan! Wanneer je aardig doet is de kans groot dat mensen aardig terug doen, sinds ik bewust aardig ben heb ik veel meer leuke en gezellige mensen om me heen!
Aardig zijn betekend niet dat je over je heen laat lopen en alles maar accepteert! Aardig zijn betekend dat je jezelf hoog acht, maar ook iets voor een ander over hebt!

9 Leer positiviteit!
Positiviteit is als karma het komt weer naar je terug, aardig doen naar anderen kost niets, maar ben je wel aardig voor jezelf? Complimentjes geven gaat vaak nog wel, maar accepteren is moeilijker! Laat staan jezelf een complimentje geven! Doe dat vaker want er zijn genoeg dingen die je goed doet, door positiviteit sta je daar meer bij stil! En dat geeft een goed gevoel!
Je zelf verwennen met een nagelbehandeling, een lekkere douche of een nieuwe haar coupe is ook zo iets dat meewerkt aan positiviteit! Zorg goed voor je lijf! Dan voel je je beter!

10 Accepteer negativiteit!
Het leven zit niet altijd mee. Dat is een feit. Negativiteit kom je op je pad tegen!
Accepteren dat negativiteit er is maakt het makkelijker om er mee om te gaan! Het kan niet altijd geweldig zijn. Maar het gaat er niet om wat er voor negatiefs er gebeurt, maar hoe je er mee om gaat!
Ook in negativiteit kun je geluk vinden! Al is dat niet makkelijk en heb je er wel wat oefening voor nodig, maar “elk nadeel heb zijn voordeel” Richt je daarop, op je lessen, op de goede gevoelens van je mede mens of dat lieve kleine berichtje dat je van iemand kreeg! Door te accepteren dat negativiteit bestaat en het leren omdraaien zal je gelukkiger zijn!

Voor mij werkt dit en al zijn dit maar 10 punten ik had er nog wel wat op kunnen noemen, maar de basis staat er! Als ik alles uit zou leggen zou ik er een workshop van moeten maken en misschien wel een boek schrijven!
Voor nu alles even in een korte blog! Doe er je voordeel mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten