dinsdag 17 december 2013

Schaarste?

Soms lees je een stuk en dan gaan de radertjes draaien, zo las ik via deze link,
https://decorrespondent.nl/511/waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/14406623-f2d61f0c

Een stuk over wat doet schaarste met je... in zekere zin maakt het feit dat je een tekort hebt aan geld, middelen, vrienden of calorieen dat je hier in geestelijk opzicht meer mee bezig bent en daardoor heb je minder bandbreedte van je intelligentie over om beslissingen te nemen...

om het goed te begrijpen, moet je het stuk echt even lezen denk ik...
Natuurlijk ga ik kijken op welke manier dit op mij van toepassing heeft...
Laatst begreep ik dat ik helemaal niet zo arm ben als ik denk, maar dat het gevoel van iets nodig hebben , mij dat arme gevoel geeft, ik heb behoefte om kleding te kopen , om bepaalde cursussen te volgen en om bepaalde activiteiten te doen.... je zou kunnen zeggen dat dat de extra's in het leven zijn... het feit dat ik dat gemis voel, maakt dat ik minder ruimte heb in mijn intelligentie om goede plannen te maken,en dus maakt dat soort gedachten je dommer....

Dit kan ik ook bekijken met het oog op mijn eetgewoonten....
Zo hoor ik bijvoorbeeld vaak, wanneer je geen geld hebt kun je niet gezond eten... wat eigenlijk helemaal niet waar is, maar je moet best wel slim zijn om het op een goede manier te kunnen toepassen... gezond eten op uitkeringsniveau vraagt veel kennis van koken en een slimme manier om de ingredienten bij elkaar te brengen.

Ook het te dik zijn zou mijn inziens hiermee te maken kunnen hebben... wanneer je elke dag calorieen aan het tellen bent, heb je niet alleen een tekort aan voedingsstoffen die je binnenkrijgt, maar je hebt ook het gevoel van schaarste... het gevoel dat je niet voldoende krijgt...

Wanneer ik schaarste ervaar in ,mijn eten en dus langere tijd mijn inname beperk wordt de behoefte steeds groter om extra calorieen tot mij te nemen.... als je naar de eerste allinea kijkt lijkt dat niet meer dan logisch, het maken van de juiste en dus de intelligente beslissingen, is dan een stuk moeilijker...

Nu zou ik me kunnen verschuilen achter het feit dat ik te dom ben en dat daarom mijn leven niet goed verloopt omdat ik nogal wat tekorten in het leven heb ervaren... (jarenlang inkomen op uitkeringsniveau) Maar dat vind ik een domme manier van denken lol...

ik heb een boven gemiddeld iq en denk graag na over dingen, soms is het leuk om een stuk te lezen en te bedenken hoe het voor jou zou kunnen werken... vooral op het eet gebied denk ik dat schaarste leid naar foute eetgewoonten en foute beslissingen, dat is niet dom, dat is een natuurlijk iets...

Wanneer stoppen we met het eten van light producten en foute suikers ? Die zijn het meest voorhanden en het goedkoopst, waarom niet kiezen voor echte voeding?

Bij mij was kennis een groot gemis, sinds ik mezelf aanleer hoe ik snelle snacks op een gezonde manier kan maken , merk ik dat ik van mijn schaarse gevoel afkom, ik probeer elke week iets nieuws en ben niet meer geld kwijt als voorheen... wel voel ik mij een stuk gezonder....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten