dinsdag 4 februari 2014

EEN ANDER PERSPECTIEF



Ik ben gelukkig! Wat klinkt dat goed....
Ik ben niet gelukkig omdat alles me komt aanwaaien, omdat er nooit iets gebeurt wat tegenzit...
Ïk ben niet gelukkig omdat ik geen onzekerheden heb en volledig blij ben met mezelf...

Op elk gebied heb ik mijn uitdagingen.. en toch ben ik gelukkig...

Door dromen over vroeger heb ik deze week heel veel geleerd over hoe mijn kijk op het leven is veranderd...

Jaren geleden zwom ik heel veel, dat is mijn sport waar ik redelijk goed in ben , maar vooral waar ik me goed bij voelde. In mijn droom was ik terug op de plek waar ik sportte en reageerde iedereen weer zoals ze altijd reageerden... Ik had het er moeilijk mee, maar was me ook bewust dat opmerkingen en reacties helemaal niet zo negatief waren... Er was iets veranderd...



Mijn perspectief is veranderd... In de periode waar ik het over heb , zat ik niet goed in mijn vel, ik was onzeker, verdrietig en boos op mezelf en op mijn lijf, vooral omdat ik vond dat ik zwak was omdat ik te dik was, dom was omdat ik geen werk had en dat ik lelijk was omdat ik weinig tot geen positieve aandacht kreeg van het andere geslacht.

Ik had zoveel behoefte aan positiviteit en bevestiging, dat ik er overal naar opzoek ging behalve op de plek waar ik het uiteindelijk gevonden heb... in mezelf... Ik weet nog dat ik alles buiten mezelf zocht, niet alleen de positieve dingen, maar wanneer er iets niet lukte of niet gebeurde kon ik heel makkelijk zeggen dat komt door... dit of dat of door die persoon...

De ommedraai kwam toen ik er achter kwam dat juist mijn ik het geen was wat de dingen kon veranderen... beetje bij beetje heb ik geleerd om het heft in eigen hand te nemen, niet meer te vertrouwen op de wereld om me heen... maar op mezelf... Ik begon mezelf credits te geven wanneer iets goed ging.. en wanneer iets fout ging... ik kreeg weer kracht en invloed op mijn eigen leven...

Ongeluk werd iets waarvan ik kon leren... geluk werd iets waar ik aan kon werken...
Het gaat niet vanzelf... maar ik ben nu 10 jaar bezig en mijn leven is totaal anders... ik heb geen behoefte meer aan bevestiging van anderen want ik bevestig mezelf... ik heb geen behoefte aan positieve bejegening want ik ben trots op mezelf , ik krijg nu voldoende en misschien zelfs teveel aandacht....van het andere geslacht, maar ik heb de behoefte niet meer ik heb mijn ware ontmoet en hij maakt mij compleet...

Hoeveel kan er veranderen in 10 jaar... ik ben heel trots dat ik dit heb mogen doen, maar ik wil jullie met deze blog vooral laten zien dat het de kleine dingen zijn die tellen... Je leven verandert niet binnen een dag of een week of misschien een jaar... maar verander hoe je naar jezelf kijkt en hoe je met jezelf omgaat... en na jaren kijk je terug en denk je beetje bij beetje ben ik uitgegroeid tot een krachtige vrouw...

3 opmerkingen:

  1. ik herken me hier helemaal in.... De plek waar ik het liefste ben is ook het zwembad overigens daar kwam ik jou vaak tegen als je bezig was met je sport....en inderdaad ik ben ook gaan leren van mijn fouten, het niet meer bij mezelf zoeken en de stressfactoren uit mijn leven gebannen lekker he gelukkig zijn? ik vind van wel en wil niks anders meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als ik het had geweten had ik het veel eerder gedaan Djoeke!

      Verwijderen
  2. Ik ben hier ook mee bezig. De eerste stap die ik op weg naar 'goed zijn voor mezelf' en mezelf accepteren wil maken is me ervan bewust zijn dat dat moeite gaat kosten, maar dat ik die moeite waard ben. Mijn waarde hangt niet af van mijn gewicht!

    BeantwoordenVerwijderen